Česká poezie 20. a 30. let 20. století
Česká poezie 20. A 30. Let 20. Století
Proletářský poezie
- Proletář = člen dělnické třídy ® těžký životní úděl, se kterým se postava nakonec vyrovná
Unanimismus = myšlenkový směr zdůrazňující úlohu kolektivu (jedinec mu podřizuje své myšlení)
Znaky
- Optimismus
- Kolektivismus
- Revolučnost
Devětsil
- Hnutí levicově orientovaných spisovatelů
- V čele Vančura, Wolker a Seifert
- Později dochází k rozkolu mezi spisovateli ® vzniká poetismus
Jiří Wolker
- český básník
- narodil se v Prostějově
- pocházel ze střední vrstvy
- na jeho vývoj měla největší vliv matka, která ho vedla k různým druhům umění
- byl nadán výtvarně, hudebně (housle) i literárně
- studoval filozofii - nadchly ho přednášky F.X.Šaldy a Z.Nejedlého; současně studoval práva
- stal se členem Literární skupiny a skupiny Děvetsil
- od 23. let je vážně nemocný, léčí se u moře
- a v Tatranské Poljance, kde také umírá na plicní tuberkulózu
- napsal si vlastní epitaf: Zde leží Jiří Wolker, básník jenž miloval svět, a pro spravedlnost jeho chtěl se bít, dřív však, než mohl srdce své k boji vytasit, zemřel mlád dvacet čtyři let!
Dílo
Svatý kopeček
- vzpomínky, návrat se pojí s kolektivismem
- částečně volný verš, nepravidelné uspořádání
Těžká hodina
- odraz autorovy předtuchy smrti
- převažují sociální balady = lyricko-epická skladba, která se zaměřuje na problémy jedince ve společnosti
- považována za stěžejní dílo proletářské literatury
- vztah k jednoduchým základním věcem
O milionáři, který ukradl slunce
- moderní pohádka = bez nadpřirozených jevů, nemusí končit šťastně
Jaroslav Seifert
- jediný český spisovatel, který dostal Nobelovu cenu (1984)
Rozdělení tvorby na etapy
1. proletářská
2. poetismus
3. čistá lyrika – 30. – 60. Léta (bez vlivu politiky)
4. reflexivní lyrika – úvahová
Proletářská etapa
1) Město v slzách
- Báseň „Zpívaná modlitba“ – pohled na revoluci – je potřebná, ale krutá
2) Samá láska
J. Hora
- Překladatel francouzské poezie
- Lyrický básník
- Praha – narození i život
- Vystudoval techniku – odchod do Paříže – studium filosofie (Sorbona)
- Tíhne k proletářům
- Poprvé přeložil do francouzštiny Osudy dobrého vojáka Švejka
Dílo
Hudba na náměstí
Korálový náhrdelník
Den a noc
J. Hora
- Básník a překladatel z ruštiny
- Není typickým revolucionářem
- Období tvorby:
1. Ovlivněn symbolismem, impresionismem, civilismem
2. Předválečná moderna
3. Proletářská poezie
- Pracující den – Dělnická Madona, vliv civilismu
4. Poetismus
S. K. Neumann
- Viz. Předchozí látka
- Dílo Rudé zpěvy
J. Haussmann
- Narodil se 30. října 1898 v Praze
- 1922 dokončil studium práv na Karlově univerzitě
- 1917 musel narukovat do první světové války
- V červnu 1922 onemocněl tuberkulózou a této nemoci i přes léčení podlehl 7. ledna 1923
- Ze svého levicového postoje napadal rakouskou monarchii, raný kapitalismus, pravicovou politiku a společnost
Dílo
Velkovýroba ctnosti
Divoké povídky
Divoké verše a prózy
Poetismus
- Směr v moderní literatuře dvacátých let 20. Století, který se rozvíjel výhradně v československém prostředí
- Propagátoři: V. Nezval, K. Teige
- Reakce na proletářské umění
- Spojován s avantgardním prostředím Devětsilu (změna orientace z proletářské poezie na poetismus 1924)
- Projevy v literatuře, divadle, výtvarném umění, písňové tvrobě
Znaky
- Ovlivnění tvorbou G. Apollinaira (Čapek – překladatel)
- Technický pokrok, velkoměsto, exotika, cestování, inspirace cirkusem, poutí, filmovou groteskou, naivním uměním, jazzem
- Nové výrazové prostředky – asociace
- Spontánní fantazie, neobvyklé básnické obrazy, obrazotvornost, citovost, hravost, sklon ke zlehčování
- Asonance (shoda samohlásek na konci veršů bez ohledu na souhlásky), pouze pokud je v poezii rým
- Apolitismus = poezie není politický prostředek (publicistika)
Manifesty
K. Teige – Poetismus – 1924
V. Nezval – Papoušek na motocyklu
- Zveřejněny v časopise Host
druhý Manifest poetismu – Teige + Nezval, 1928 – pouze shrnutí zkušeností, ústup poetismu
třetí Manifest poetismu – Nezval
V. Nezval
- 1900 – 1958
- Biskoupky u Moravského Krumlova
- Otec učitel v malé vesnici na Vysočině – vliv na tvorbu Nezvala
- Gymnázium + Filosofická fakulta UK – nedokončil
- Spisovatel
- Příležitostná zaměstnání – dramaturg, tajemník
- Otevřený a temperamentní
- Působí v Děvetsilu
- Básník, prozaik, překladatel, dramatik, esejista, autor knih pro děti
Znaky tvorby
- Optimismus, chuť do života, exhibice
- Lehkost, hravost + smysl pro rytmiku, hudebnost verše, experimentování s jazykem, fantazie, asociace
- Kontakt s moderní evropskou literaturou, osobní vztahy f francouzskými surrealistickými autory
Rozdělení tvorby
- Poetistické období
- Surrealistické období
- Období okupace
- Období po okupaci
Poetistické období
Podivuhodný kouzelník
- 1922
- Klíčová báseň našeho poetismu
- Poema
- Jejím vydáním se poetismus dostává do popředí – útlum proletářského umění
- Kouzelník = samotná poezie, přichází na svět, aby učil lidi žít v souladu s jejich přirozeností a odkrýval krásy života
Pantomima
- Soubor textů nejrůznějšího typu
- Součástí abeceda – cyklus čtyřverší inspirovaných tvarem některých písmen, volné asociace
- Zařazena programová stať Papoušek na motocyklu
Edison
- 1928
- Lyrickoepická báseň
- Obecný rozměr = obdiv k tvůrčím schopnostem člověka, lidská aktivita
- Rozsáhlé apollinairovské pásmo – polytematická báseň založená na opakování, variaci a návratech motivů – často jsou polární (den a noc, stín a jas, smutek a radost, smrt a život)
- Inspirace: přečtený Edisonův životopis, osobní krize, deprese (intimní problémy), hledání smyslu života
- 5 zpěvů: 1. Zpěv – vnitřní svět hrdiny, hledání smyslu života, atmosféra noční Prahy, končí přečtením životopisu Edisona; 2. Zpěv – Edisonův životopis; 3. Zpěv – chvála Edisonových vynálezů a práce, použití několikanásobných anafor; 4. Zpěv – obdobný 3. Zpěvu; 5. Zpěv – finální obrácení, změna
- Později součástí Básní nocí
Jaroslav Seifert
Na vlnách TSF
- Sbírka s motivy bezdrátového telegrafu – exotické dálky, moderní technická civilizace
- TSF = telegraphie sans fil – bezdrátová telegrafie
Slavík zpívá špatně
Poštovní holub
Znaky: lyrická spontánnost, hravost
Konstantin Biebl
- V 1. Světové válce raněn a zajat – prchá
- Poznamenán po zbytek života
- Plicní choroba
- Deprese – sebevražda
- Motivy exotiky
Proletářská poezie
Věrný hlas
Zloděj z Bagdadu
Zlom
- Patrný vliv poetismu, proletářská poezie utlumena, citové, melancholické básně
Poetistická poezie
Zlatými řetězy
S lodí, jež dováží čaj a kávu
Nový Ikaros – čtyřdílná polytematická báseň - 1. sv. válka + obraz dobové reality, proud představ – počátek nového směru = surrealismus
Poetismus v ostatních druzích umění
- Próza – malý úspěch, V. Vančura – Rozmarné léto
- Divadlo – snaha odpoutat se od dosavadních konvencí, oslabený děj, scénické básně, pásma komediálních výjevů : Honzl a Frejka, Nezval, Vančura, Osvobozené divadlo : Voskovec a Werich (Vest pocket revue), Ježek, Burian
- Výtvarné umění: J. Štýrský, Toyen, Frant. Muzika, K. Teige
Surrealismus – Nezval – báseň Košile
Katolicky orientovaná poezie
- Odraz barokní literatury
J. Zahradníček
- Bolest, zmar, neštěstí
- Náročná poezie
- Manželka a děti umírají na otravu houbami
- Ve vězení – v 60. Letech propuštěn ® umírá
Dílo
Žížnivé léto
- Báseň Bujará chudoba
B. Reynek
- Pieta
Nezařaditelní básníci
F. Hallas
- Složitá díla
Dílo
Torzo naděje – báseň Zpěv úzkosti
Vl. Holan
- Introvertní, meditativní poezie
- Velmi složitá poezie
- I avantgardní poezie
- Inspirace Morgensternem
Dílo
Kameni, přicházíš
Havraním brkem
K tobě se vzdaluji
Komentáře
Přehled komentářů
walgreens generic viagra https://gensitecil.com/ 20mg viagra
liquid tadalafil hvgeeahdjeownBtjFoucti
(Bbdfveme, 24. 4. 2021 7:35)