Sapfó
Sapfó – Siegfried Obermeier
- Epika
- Román
- Biografie
Jazykový plán
1) Útvary jazyka
- Spisovný jazyk
- Projevy nespisovné češtiny – „tuhouši, bobtnáči“
2) Stylové rozvrstvení slovní zásoby
- Převažují slova stylově neutrální
- Často použité řecké výrazy – „odkudsi vzala lékythos“
- Objevují se slova citově zabarvená:
- Eufemismy: „To se ti povedlo, sestřičko.“
- Poetismy: „Jí pučela tráva pod nohama.“
- Archaismy: „Vezmi vínky“
3) Textové prostředky
- Převažuje styl vyprávěcí
- Objevuje se styl popisný, charakterizační i úvahový
- Časté dialogy
- Řeč postav přímá
- Objevují se monology
4) Syntaktické prostředky
- Převažují souvětí
- Nejčastěji věty dvojčlenné
- Objevují se i věty jednočlenné: „Přikývla.“
- Nejčastěji se objevují věty oznamovací: „Potom všichni usedli.“
- Často se vyskytují i věty tázací: „Ale co s tím má společného muž?“
- Nalezneme také věty rozkazovací: „Otevři ústa!“
- Ne příliš často se vyskytují věty zvolací: „S tím je konec!“
5) Pojmenování
a) Přímá – nalezneme v ukázkách ze tvorby Sapfó
- Epiteton – konstans: „hluboký spánek“, ornans: „chladné vody šumění“
- Antiteze: „přišlas – daleko bylas“
b) Nepřímá
- Metafory: „Všichni jsme se však narodili do pletiva lidí a okolností.“
- Personifikace: „…na nový život, který v ní tak čarovně narůstal…“
- Alegorie: „My hleděli vpřed…, ale Kleis stála na zádi.“
- Hyperbola: „Starší než já nebo Kámon.“ „Než Kámon, ovšem.“
c) Figury
- Řečnické figury: apostrofa: „Zde si tedy, Kyprido, vezmi vínky“, inverze: „chladné vody šumění“, řečnická otázka: „Kdo ti, Sapfó, působí bolest?“
- Nepravidelný, volný rým
6) Zvukové prostředky
- Eufonie: „v zlatých číších k rozkošné veselici.“
- Onomatopoie: „z nebe středem ovzduší zářivého“
Tematický plán
Námět: Život Sapfó
Motivy: Homosexualita, vdavky, politika Řecka, sourozenci, rozdílnost
Postavy:
- Abanthis – Sapfina učitelka
- Alkaois – básník a Sapfin současník
- Erigyos – Sapfin starší bratr
- Charaxos – Spafin nejstarší bratr
- Kamón – Sapfin strýc
- Kerkylas – Sapfin manžel
- Kleis – Sapfina matka a dcera
- Larichos – Sapfin mladší bratr
- Penthilos – Sapfin dědeček
- Sapfó
- Skamandronymos – Sapfin otec
- Sapfiiny žákyně
Děj
Sapfó měla štěstí, že se narodila do rodiny, která se nebránila novotám, a tak se mohla učit spolu se svými 2 staršími bratry číst a psát, studovat dějiny apod.
Při jedné bitce o svržení tyrana zabili Sapfina otce, celá rodina se musela přestěhovat ke strýcovi Kamónovi. Začala chodit do školy, kde se učil zpěv, tanec a hra na hudební nástroj. Zde se Sapfó zamilovala se do své učitelky Abanthidy. Ve 14 letech ze školy musela odejít a mamka se strýcem se rozhodli ji provdat. Vybrali jí pohledného cizince Kerkyla. Potřebovala si ale s někým promluvit, obrátila se tedy na Abanthidu. Ta ji poučila, ukázala jí, jak může být milování krásné. Kerkyla Sapfó nemilovala. Po dvou potratech se jí narodila Kleida. Později už to s ním nemohla vydržet a utekla. Založila si dívčí školu, kde děvčata učila čtení, psaní, náboženství, zeměpis, dějiny, tanec a zpěv. Během let se samozřejmě našlo několik dívek, ke kterým měla Sapfó blíž než k jiným. Pak jim psala básně a trávila s nimi někdy i více času. Její dcera tuto školu také navštěvovala, ale mnohé věci se dozvěděla dříve, protože byla mazlíčkem starších dívek.
Jednou za ní přišel Faón se svou sestrou Helenou a požádal ji, aby jeho sestru vychovávala a jestli by nemohl rozčlenit její dílo do knih. Souhlasila. Dokonce po čase přišel opět a požádal ji o ruku. Ovšem pak Sapfó rada Lesbu navrhla, aby se stala velekněžkou Afroditina chrámu. Takže nemusela ani na Faónovu nabídku odpovídat.
Když si jednou vyšla se služebnou na výlet, chtěla se z jednoho útesu podívat na jednu skálu, co připomínala štíra, ovšem zamotala se do ostružiní a než se stačila zachytit větve nebo kořene, spadla dolů. Vytáhl ji pak jeden pasák ovcí, ale už nebyla naživu.
Prostředí
- Skutečné
- Zachycené stručně
Postavení autora
- Jako vypravěč
- Psáno ich formou
Pojetí díla: biografie
Kompoziční plán
Kompoziční postupy
- Gradace
- Chronologie
Vztah dějových linií
- Řetězovou
Vnitřní výstavba děje
- Expozice – narození situace a život s rodinou
- Kolize – smrt otce
- Krize – svatba, narození dcery
- Peripetie – odchod manžela
- Řešení konfliktu – smrt Saphó
Dějové napětí
- Retardace
mnoho rozborů.....
(HonzaV, 30. 9. 2008 20:20)